sitemap NieuwFrankrijkvoorjaar2007_2
  HOME ::

deel 2          Verder in de Luberon

22 mei 2007 Ville sur Auzon-Apt 70 km

Na een ontbijt van yoghurt en sandwiches vertrekken we en kunnen vanuit de camping meteen de klim Gorges de la Nesque starten.

Eindpunt: 20 km verder de Belvedere de Vaucluse. Geestelijk al behoorlijk voorbereid blijkt het een hele geleidelijke klim te zijn en gaan we in een mooi tempo omhoog. We halen zelfs wegrenners in maar ik moet eerlijk zeggen dat daar wel een aantal jaren leeftijdsverschil tussen zit! Maar het is enorm voor de moraal. Het is een prachtige klim en het uitzicht is ook geweldig.

Eenmaal boven kan iedereen op een soort balkonnetje zich laten fotograferen. We dalen vrijwel meteen af voor 6 km en komen in het landschap van de lavendelvelden. Ze staan nog niet in bloei maar ook nu is het mooi. We fietsen richting St. Jean de Sault om daar een kop koffie te bemachtigen maar na een klim van 8 km blijkt dit dorp compleet uitgestorven te zijn. Gelukkig kunnen we water uit de dorpspomp tanken en gaan we aan een afdaling beginnen van ruim 25 km. We gaan van het plateau de Vaucluse over in het Parc National de Liberon. Een prachtige afdaling met fantastisch uitzicht! In St Saturnin Les Apt vinden we een restaurantje en zijn de laatste 10 km geen probleem meer.

23 mei 2007 Apt-Forcalquier 60 km

De camping van Apt is een absolute aanrader. Vlak bij het mooie centrum en met alle voorzieningen die een fietser zich wenst, koelkast, kookgelegenheid en een heuse picknicktafel. We kunnen meteen de fietsroute oppikken. Het begint zo langzamerhand een cliché te worden maar ook nu fietsen we weer een fantastische route door een fantastisch landschap! De route gaat alleen maar door velden en weiden en daalt continu. De 1e 25 km komen we niet in de bewoonde wereld en de vergezichten zijn prachtig. In Cereste drinken we wat en doen we inkopen omdat we niet weten wat we verder nog tegenkomen. Het is inmiddels 30 graden en de klim-kilometers van gisteren zijn nog duidelijk aanwezig maar we klimmen gestaag door naar Le Granons over de Nido.

Bij Barnery verlaten we deze weg om af te zakken en de laatste km’s weer in een flinke stijging te overbruggen. In Forcalquier bestellen we een heerlijke brochetta en kunnen we daarna de camping gaan verkennen. Alweer een fijne camping en alweer een prachtige fietsdag.

24 mei 2007 Forcalquier-Aix en Provence 105 km

De Engelsen in de kantine leken de avond ervoor niet rouwig dat Milan de finale Champions Leaque won van Liverpool. De weddenschap winnen was voor hen het belangrijkste!

Na een Frans ontbijt gaan we weer verder waar we waren gebleven, de fietsroute. We gaan via Villeneuve naar Volx en terwijl we langzamerhand wat af gaan zakken verandert ook het landschap. De wijnranken en lavendel veranderen in aardappelen en appelbomen. Het wordt allemaal wat minder lieflijk maar nog steeds erg mooi. Het is inmiddels bloedheet geworden dus in Manesque is het hoog tijd voor koffie en wat fris. We wandelen even door de mooie oude winkelstraat en fietsen vervolgens naar Pierrevert om daarna de doorsteek te maken naar Le Bastide des Jourdans, alweer een mooi oud stadje. We gaan direct door naar ons eindpunt La Tour d´Aiques. Het is inmiddels 36 graden en we krijgen bij de plaatselijke VVV te horen dat de camping alleen in de zomermaanden open is! Hoe heet wil je het dan hebben om open te gaan???

Pertuis ligt 6 km verderop en heeft 2 campings, maar na een enorme klim van 3 km valt de 1 e af en brengt "Marie" ons naar een camping "de la ferme" en die is fermé want er wordt niet opengedaan.

Terwijl we nog wat staan te treuzelen en ik het een mooie plaats vind voor een plas horen we voetstappen op het grind! Snel m’n broek ophijsen en doen alsof je neus bloed! De Camping is complét, we hadden moeten reserveren. Ja dat werkt bij ons niet. We hebben inmiddels 80 km gefietst en de zin is al aardig over maar er blijft niets anders over dan naar Aix en Provence te fietsen….nog 23 km. Water tanken en over een enorme drukke weg alle zeilen bij zetten om niet van de fiets te worden gereden komen we gelukkig bij een afslag. Daar denken we niet over na want we willen hier wel vanaf. Natuurlijk volgt een klim maar van daaruit zakken we langzaam Aix binnen en vinden snel een camping. Een dag eerder dan de planning dus hebben we morgen een winkeldag!

25 mei rustdag in Aix en Provence

26 mei 2007 Aix en Provence – Mariagne 50 km

Nadat we ons Marie hebben opgeladen bij de buurman die al 13 jaar op deze camping staat kunnen we met een gerust hart vertrekken richting de plaats van het vliegveld. De 1e km gaat over behoorlijk drukke wegen maar al snel slaan we af richting Calos en fietsen we toch lekker rustig naar de drukkere streek. Rechtstreeks zou het een km of 25 zijn maar een mooie route is belangrijker. We genieten weer. In het dorp Mariagne belanden we midden op de markt en kunnen we na 2 rondjes markt de "Office du Touristique" niet gevonden krijgen. Wel een bord met een camping dus die volgen we maar. Na 5 km fietsen zijn we bij het vliegveld en een gesloten camping. Dan maar terug en samen met "Marie" fietsen we zo naar hotel Louisiana, geweldig die meid!

Inchecken, fietsen in de eetzaal, douchen en rustig op het terras een pression drinken, heerlijk. Morgen vliegen we weer naar Eindhoven en zullen we nog lang nagenieten van een heerlijke en fantastisch mooie fietsweek waar we ruim 500 km hebben gefietst in de prachtige Provence.

27 mei 2007 Mariagne - Eindhoven - Nuenen 15 km

's Ochtends ontbijt en na het ontbijt "ons Marie" instellen om de weg naar het vliegveld te vinden. Dit lukt ontzettend goed deze keer. 3 Km is dan ook niks. Het vliegtuig vertrekt weer mooi op tijd. Er zijn veel vrienden en familieleden die aangeboden hebben om ons van het vliegveld te halen maar er is niets mooiers dan bij het vliegveld weer op de fiets te springen en naar huis te fietsen. Dit doen we dan ook en binnen drie kwartier zitten we weer in Nuenen zachtjes aan al weer te denken aan de volgende trip!!!!